torsdag 29 januari 2015

Vad händer på fredag?

Hej på er alla åttor!

Vad händer på fredag?

Jo då är det en problemlösningsuppgift igen som jag hämtat från ett gammalt nationellt prov.
Alla löser samma uppgift!

Sammanställning av enkäten!

*      57 stycken svarade att de vill fortsätta med ”Det flippade klassrummet” och 3 stycken svarade kanske.

*      Frisvaren på frågan ”Vad var bra med detta upplägg?”:

-     Har man glömt bort något, kan man snabbt gå in och kolla på genomgången igen. Filmerna är till hjälp om man fastnar någonstans.
-     Att man inte behöver använda tid till genomgångar på lektionerna, utan man får mer tid till att räkna uppgifter i kapitlet. Man får mängdträna mer, och då sätter sig kunskapen bättre.
-     Det var lätt att se filmerna, där du (Sara) förklarade väldigt bra.
-     När man kan se filmerna flera gånger så kan man lära sig snabbare.
-     Man kan själv bestämma över när man ska kolla på genomgången och eftersom vi är på nätet mycket så är det lätt att göra det när som.
-     Man måste inte ha med sig en massa material hem.
-     Bra med kommentarsfält i bloggen där man kan fråga och få svar på något direkt, eller så tar man med sig frågan till lektionen och då kan läraren svara direkt.
-     Nu är det lättare att repetera allt vi gått igenom.
-     Idag är jag mer koncentrerad på lektionerna och jag kommer igång med arbetet fortare.
-     Enklare att förstå och läxorna är roligare.
-     Det funkar perfekt för mig då jag glömmer mina böcker i skolan ibland, men mobilen har jag alltid med mig.
-     Bra med förhör på miniwhiteboardsen, men lär sig mycket mer matteord då.
-     Har man varit sjuk eller borta är det enkelt att gå in på bloggen och kolla vad vi gått igenom och så ser man om man fått någon läxa eller likanande.
-     Det är lite annorlunda och omväxlande och jag tycker det är bra med variation.
-     Det är så skönt att förbereda området innan man räknar i skolan.
-     Föräldrarna kan också kolla och förstå.
-     Man tar mer individuellt ansvar.
-     Bra upplägg med filmer, läxor och problemlösningsdag. Kamratbedömning var utmanande.

*      Frisvaren till frågan ”Vad kan vi utveckla med detta upplägg?”:
-     Skulle vara skönt att ha flippat klassrum i NO:n också.
-     Bättre med de genomgångar som är skrivna för hand.
-     Rörigt om det är samma färg på allt.
-     Göra filmerna lite mer roliga, för då kan man bli ännu mer uppmärksam.
-     Gå igenom uppgifterna på problemlösningen på fredgarna.
-     En läxdag, en räknadag och en problemlösningsdag.
-     Svårt att komma ihåg läxan.
-     Vi måste hålla en öppen dialog bättre, kommentera om ifall det är något man funderade på. Även kommentera mellan klasserna.
-     Man kan även filma på lektionen och ta med frågorna som tas upp.
-     Anpassa grupperna vid problemlösning.
-     Finslipa filmerna.
-     Ha ett bra intro på klippen.



VI SES IMORGON! // Zarahmara




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar